‘’Drop by drop… less water… no food’’

Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα e-twinning μεταξύ τεσσάρων σχολικών μονάδων. Το σημαντικό αυτού του προγράμματος ήταν η ταυτόχρονη συμμετοχή σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας αλλά και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρόκειται για το 10ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς και το Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας αλλά και το Γυμνάσιο θηλέων « Bolu 15 temmuz Şehitler İmam Hatip Secondary School» από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Το θέμα του προγράμματος ήταν: «Σταγόνα σταγόνα στερεύει το νεράκι, αδειάζει το πιατάκι» και είχε να κάνει τόσο με τα φαινόμενα έντονης λειψυδρίας και τις προεκτάσεις τους όσο και με την υιοθέτηση συμπεριφορών και στάσεων φιλικών προς την ορθή διαχείριση του νερού γενικότερα. Οι στόχοι του προγράμματος πολλοί, με απώτερο σκοπό την εγκαθίδρυση και ενίσχυση της ταυτότητας του ενεργού πολίτη για όλους τους εμπλεκόμενους, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Εκείνο όμως που είχε μεγαλύτερη σημασία για όλους μας ήταν η ευκαιρία μιας πολύπλευρης συνεργασίας. Συνεργασία μαθητών/τριών στο πλαίσιο της ίδιας σχολικής μονάδας καθώς και συνεργασία μαθητών/τριών στο πλαίσιο διαφορετικών σχολικών μονάδων και διαφορετικών σχολικών βαθμίδων εντός και εκτός Ελλάδας. Κατά ανάλογο τρόπο υπήρξε δυναμική συνεργασία σε όλα τα επίπεδα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς μεταξύ τους αλλά και ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τα κύρια τελικά προϊόντα αυτής της συνεργασίας είναι ένα ψηφιακό βιβλίο με τίτλο:”Robin of the Water” που αφηγείται μια εμπνευσμένη ιστορία που έγραψαν αι εικονογράφησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των σχολείων καθώς και ένα υπέροχο τραγούδι με τίτλο”The Water Song”, το οποίο έγραψαν και τραγούδησαν όλα τα παιδιά. Συνολικά, 102 μαθητές/τριες και 10 εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν, επικοινώνησαν, επηρέασαν ο ένας τον άλλον, αποκόμισαν καινούριες γνώσεις, υιοθέτησαν υγιείς συμπεριφορές και τελικά το ευχαριστήθηκαν!!!
“Zero heroes”

Το ευρωπαϊκό έργο “Zero heroes” υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή μαθητών και μαθητριών δυο σχολείων από την Ελλάδα, ενός σχολείου από την Κροατία, δυο σχολείων από τη Γαλλία και ενός από την Ισπανία. Στόχος του έργου ήταν η εξερεύνηση και προώθηση της έννοιας μιας «Μηδενικής Πόλης» (Zero City) μέσα από το πρίσμα των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs). Οι μαθητές και οι μαθήτριες συνεργάστηκαν σε διασχολικές/δοακρατικές ομάδες σε συγκεκριμένους «μηδενικούς» στόχους και ανέπτυξαν εφαρμόσιμα σχέδια για να συμβάλουν στην επίτευξη αυτών των στόχων στην κοινότητα ή την πόλη τους. Σε ευθυγράμμιση με το θέμα του eTwinning για το 2025, η «Μηδενική Πόλη» ενέπνευσε τους μαθητές και τις μαθήτριες να δράσουν ως παγκόσμιοι πολίτες, ενωμένοι από κοινές προκλήσεις και κινούμενοι από συλλογική δράση για έναν καλύτερο, δικαιότερο κόσμο. Το έργο ενίσχυσε την αίσθηση της παγκόσμιας ιδιότητας του πολίτη, καθώς τα παιδιά συγκεντρώθηκαν, ανεξαρτήτως εθνικότητας, για να συνεργαστούν σε κοινά προβλήματα, να εφαρμόσουν συλλογική δράση και να βρουν απτές λύσεις.
Κυρίαρχη προσέγγιση κατά την υλοποίηση του έργου αποτέλεσε η αυτονομία των μαθητών/τριών (Student agency), καθώς εκείνοι/ες επέλεξαν σε ποιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης θα συνεργάζονταν και ποιες δράσεις θα εφάρμοζαν. Σε όλη την πορεία του έργου οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέπτυξαν πέρα από τις γνωστικές και πολύ σημαντικές δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η συνεργατικότητα, η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη, καθώς και καίριες δεξιότητες ζωής, όπως η ανάληψη πρωτοβουλίας και ευθύνης, η επίλυση προβλημάτων και η ενεργή πολιτειότητα.
Τα σημαντικότερα συνεργατικά τελικά προϊόντα του έργου είναι:
- το βίντεο “SDG 1-No poverty” (Στόχος 1 – «Μηδενική Φτώχεια»)
- το ψηφιακό βιβλίο “Zero waste cookbook for a greener kitchen” (Στόχος 2 – «Μηδενική Πείνα»_
- οι antistress balls (Στόχος 3 – «Καλή υγεία και ευημερία»)
- το ψηφιακό κόμικ “Clean water and sanitation” (Στόχος 6 – «Καθαρό νερό και Αποχέτευση»)
- το ψηφιακό κουίζ γνώσεων “SDG 13 Collaborative task” (Στόχος 13 – «Δράση για το Κλίμα»)
- ο διαδραστικός ψηφιακός χάρτης “Zero city”
Το έργο διακρίθηκε στον ετήσιο διαγωνισμό με τίτλο «Βραβείο Hippocrène για την εκπαίδευση στην Ευρώπη», τον οποίο διοργανώνει το Ιδρυμα Hippocrene σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Νεολαίας και με το Υπουργείο Γεωργίας, καθώς και με την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη Γαλλία.


















